شستشوی موکتها

در این مقاله قصدداریم تا د رخصوص شستشوی موکتها بر اساس نوع جنس بنویسم . همانگونه که میدانید موکتها دارای انواع مختلفی می باشند که هر کدام از انها دارای جنس مخصوص و شیوه ی شستشوی منحصر به فرد خودشان هستند. در این مقاله قصد داریم تا این موضوع را بررسی کنیم .

شستشوی موکتها
شستشوی موکتها

یک نوع کف پوش است و برای مکان های مختلف مسکونی – اداری-وسایل نقلیه- صحنه نمایش-میباشد. کلمه موکت از زبان فرانسوی گرفته شده است . برخی از موکت ها راحت تر شسته میشوند و برخی قابل شستو نیستند.برخی از آن ها راحت تر تمیز شده ولی برخی دیگر قابل شستشو نیستند. بیشترین عامل موثر در قیمت مو کت ها به الیاف آن بستگی دارد.موکت ها ازسه گروه مواد اصلی 🙁 اکریلیک-پلی پروییلین-پلی استر ) ساخته می شوند . موکت ها هم برای پوشش و هم عایقی برای حرارت صدا هستند.
محتویات
۱ پلی آمید
۲ پلی استر
۳ پلی پروپیلن
۴ الیاف پشم
پلی آمید
جنس الیاف بهترین گزینه مورد استفاده برای تولید موکت میباشد. ویژگی های این الیاف:.

(حالت ارتجاعی بسیار عالی- مقاومت پیچ خوردگی های الیاف در برابر بازشدن- قابلیت تمیزشوندگی عالی- مقاومت زیاد در برابر کثیف شدن- قابلیت پنهان­ سازی کثیفی و چرک- مقاومت در برابر سایش- حداقل پرزدهی)

این خصوصیت ها باعث می شوند که موکت های تولید شده با نایلون به منظوراستفاده در خانه و مکان های اداری، بهترین گزینه باشند. موکت های اداری معمولاً دارای الیاف پلی آمید می باشند.تنها نکته منفی این نوع الیاف تولید الکتریسیته ساکن است که آن نیز با استفاده از مواد شیمیایی و فرآیند مخصوص، به حداقل ممکن کاهش پیدا میکند.

دو نوع پر مصرف الیاف نایلون پلی­ آمید ۶٫۶ و پلی آمید ۶ هستند که هر یک از آن ­ها دارای خصوصیت منحصر به فردی است. هر دو نوع نایلون ۶ و ۶٫۶، دارای کربن، هیدروژن، اکسیژن و نیتروژن یکسان میباشند تنها تفاوت آنها در ساختار ترکیبی مونومرهای آنهاست. برای سالیان سال، پلی­ آمید ۶٫۶ به عنوان الیاف نایلونی برتر شناخته می ­شد اما پیشرفت های تکنولوژی، تفاوت بین این دو نوع الیاف را کم کرده است. با این حال، همچنان پلی­ آمید ۶٫۶ جایگاه برتر خود را نسبت به الیاف دیگر موکت حفظ کرده ­است.

پلی استر:
تا زمانی که آنرا با نایلون مقایسه نکنیم، انعطاف­ پذیری و مقاومت خوبی در برابر لکه دارد. پلی استر رنگ­ها و طرح­ های زیاد و خوبی رادارد. پلی­ استر ضد حساسیت بوده – در برابر رطوبت، بید و کپک­ زدن مقاوم و ارزان­تر از پشم و نایلون است. ، قابلیت تمیزکردن و نظافت خوبی دارد به شرط انکه در برابر لکه های روغنی محافظت شود و همچنین با شامپو و دیگر تمیزکننده­ های موکت بسیار خوب عمل میکند.

تنوع رنگی موکت های پلی استر بسیار زیاد است و قیمت ارزان آن درمقایسه با سایر انواع موکت مثل موکت های پشمی یا نایلونی ، موجب شده است انتخاب مناسب و پرطرفداری برای خانه هاباشد. اگر از پلی استر به درستی مراقبت شود می تواند تا ۱۵ سال نیز دوام داشته باشد.
موکت پشمی:
موکت پشمی از انواع موکت لوکس و گران قیمت محسوب می شود. پشم، جنسی طبیعی، مجلل، با ماندگاری طولانی است که نرم ترین جنس موکت موجود در بازار به شمار می رود.

موکت پشمی طبیعی و خالص هیچ نوع ماده شیمیایی و مصنوعی ندارد. به همین جهت بهترین انتخاب برای افرادی است که به مواد شیمیایی حساس هستند و آلرژی دارند.

اما از سوی دیگر، به دلیل جنس لطیف و طبیعی این آن، اگر از این نوع موکت به درستی مراقبت نشود ممکن است به مرور زمان محلی برای رشد کپک یا سفیدک شود. بنابراین باید در نظر داشته باشید که موکت پشمی نمی تواند انتخاب مناسبی برای مکان های مرطوب و مناطق شرجی باشد
موکت تافتینگ:
موکت تافتینگ به موکتی گفته می شود که پرزهای بلندی دارند و این روزها از محبوبیت بالایی برخوردار هستند به دلیل زیبایی منحصر به فردی که به خانه ها میدهد. موکت های تافتینگ معمولا از جنس ۱۰۰ درصد پشم تهیه می شوند، در برخی مواقع ممکن است این درصد کمتر شده و ترکیبی از پشم و مواد مصنوعی دیگر نظیر نایلون باشد.

در این نوع موکت پرزها به یک لایه زیرین بافته شده و سپس به لایه دیگری با چسب چسبانده می شوند. از اینرو موکت تافتینگ ها نیاز به مراقبت بیشتری دارند تا پرزها از بدنه جدا نشوند. بنابراین مناسب جاهای پرتردد نیستند.