موکت و پژوهش طراحی

موکت و پژوهش طراحی موضوعی است که در این مقاله قصد داریم در مورد آن بنویسیم. موکت و پژوهش طراحی جامعه آماری موردبررسی کردی خراسان و بلوچی سیستان در این پژوهش مجموع مناطق مورد بررسی خراسان که از طریق مطالعات میدانی نیز صورت پذیرفته شامل شهرستان ازجمله قوچان، کالت، درگز، بجنورد، فاروج، اسفراین و مانه و سملقان و روستا به نام ِ های عمارت، تیتکانلو، برج زیدانلو، حصار، الئین کهنه، اُ ُردغان، پای َ جوین، گریوان و آشخانه میباشد.

موکت
موکت

موکت و قالیهای بلوچی

در این میان انتخاب موکت جامعه آماری قالیهای بلوچی از طریق مطالعات کتابخانهای بودهاست و معرفی قالیها در مأخذ مطالعاتی بدون ذکر شهرستان یا روستا و در قالب بلوچی استان سیستان و بلوچستان بیان شده است. نکته حائز اهمیت در این پژوهش این است که باوجود تولید دستبافهای بلوچی در استان خراسان، جامعه آماری مورد بررسی درزمینه ۱ است.

موکت و تولیدات دستبافها

قالیهای بلوچی و موکت مربوط به سیستان و بلوچستان ازآنجاییکه رابطه سیستان و بلوچستان با یکدیگر درزمینه تولیدات دستبافها نزدیک است و با مراجعه به منابع در رابطه با قالیهای آنها را بلوچی و یا سیستانی که با سبک بلوچی بافتهشده نامبرده است. به همین دلیل جامعه آماری این پژوهش به نام بلوچی سیستان است.