موکت و پیشینه قالیبافی بلوچی سیستان

موکت و پیشینه قالیبافی بلوچی سیستان موضوع مقاله امروز ماست. پیشینه قالیبافی بلوچی سیستان و ویژگیهای آن استان سیستان و بلوچستان بهعنوان پهناورترین استان در جنوب شرق کشور واقعشده است. سرزمین اساطیری سیستان و بلوچستان از دو ناحیه شمال و جنوب تشکیل شده که سیستان امروزی قسمت شمالی استان را در برمیگیرد و سرزمین بلوچستان امروزی ناحیه جنوبی استان را تشکیل میدهد. ( موکت و پیشینه قالیبافی بلوچی سیستان )

فروش موکت

موکت و قالبافی

قالیبافی این منطقه یکی از اصیلترین انواع تولیدات قالی در کشور ماست. آذرپاد و حشمتی در کتاب خود اینگونه بیان میکنند که قالیبافی »در گذر قرنها، نهتنها جلوهای بزرگ از هنر و صنعت این سرزمین، بلکه جزئی اززندگی مردم نیزبودهاست تولیدات قالی در این استان شامل دو منطقه سیستان و بلوچستان است. در این رابطه حشمتی رضوی بیان نموده است که »در بلوچستان بیشتر گلیم و کمتر قالی و در سیستان بیشتر قالیچه بافته میشود که گونهای از آن به نام قالیچه بلوچی سیستان معروف است که آن را بخشی از عشایر بلوچ که در زابل و مصب رودخانه هیرمند بهسر میبرند و همچنین برخی از روستاییان سیستان میبافند.( موکت و پیشینه قالیبافی بلوچی سیستان )

موکت و تولیدات

تولیدات این منطقه دارای ویژگیهای منحصربه فرد در طرح و نقش، رنگ و بافت میباشد. ازاینرو موکت و فرش دستباف سیستان دارای ویژگیهای خاص خود بوده که متأثر از محیط طبیعی آن نیز هست. نقش و رنگ این فرش متأثر از عواملی همچون محیط طبیعی، فرهنگی و تاریخی منطقه است. نقوش بهکاررفته در قالیهای بلوچی سیستان با طرحهای هندسی و گاهی نیمه هندسی اجراشده و رنگبندی به کار رفته در قالب تیره مانند انواع رنگهای قرمز، آبیسرمهای، سبز تیره و روشن، زرد، قهوهای، سیاهوسفید میباشد.

با استناد به مطالعات، اسلوب و ویژگیهای فنی بافت در قالیهای بلوچی سیستان با گره نامتقارن و دارهای بافندگی از نوع افقی میباشد. همچنین بافت لوارهای سادهباف در قالیهای این منطقه جزئی از مشخصات فنی در این قالیها محسوب میشود.