روش بافت موکت

به چهار روش موکت ها تولید می شوند که هر یک را مختصرا توضیح می دهیم.

۱-موکت بافته شده

این موکت ها همانند فرش ماشینی بافته می شوند یعنی دارای تار و پود هستند و دارای مقاومت بالایی هستند اما این نوع موکت ها قیمت بالایی دارند و بیتر برای موکتهایی با الیاف پشم استفاده می شود. این نوع موکت ها به دو دسته تقسیم می شوند.

  • اکس مینستر
  • ویلتن

۲-موکت تافتد

این یک روش متداول و ارزان قیمت برای تولید موکت است وسرعت تولید این نوع موکت هم بالاست . آنچه آمار نشان می دهد ۹۰ % از تولیدات موکت از این روش می باشد.  در این روش یک رشته خطی از نخ موکت به صورت رفت و برگشتی در یک لایه بکینگ که دارای چسب مقاومی است ، قرار می گیرد و این یک رشته نخ در عرض موکت قرار گرفته است و از کنار هم قرار گرفتن این رشته ها موکت تولید می شود . اگر در بخش بکینگ از چسب مقاوم استفاده نکنیم یا تعداد رشته نخ ها کم باشد موکت به راحتی جدا شده و بافت آن از هم جدا میشود. بنابراین برای جلوگیری از این حالت موکت را با دو لایه بکینگ تولید می کنند و چسب آن را بسیار قوی میگیرند .

۳-موکت بافته نشده یا نیدل پانچ 

این نوع موکت بنام موکتهای نمدی هستند و اصطلاحا موکتهای بافته نشده می باشند. روش تولید آنها بدین صورت است که یکسری الیاف بافته نشده را به اضافۀ مقداری چسب و رزین در بین غلتکهای استوانه ای با استفاده از حرارت متراکم می کنند . مقاومت سایش این الیاف با توجه به عدم داشتن بافت ، بسیار پایین و قیمت تمام شدۀ آن نیز بسیار پائین است .

۴-موکت با الیاف کاشته

این موکت تلفیقی از موکت و PVC است و توسط یک شرکت انحصاری  FLOTEX تولید می شود دارای ویژگیهای خاص موکت و با مشخصات و کارایی PVC است.این نوع موکت کاملا” ضد آب استو الیاف آن نیز از نایلون پلی آمید تهیه می شود.

روش تولید این موکت بدین صورت است که یک لایه PVC به ضخامت ۲٫۵mm­­­ و بعرض ۱٫۵ الی ۲ متر که دارای حالت خمیری است بر روی یک نوار نقاله قرارگرفته و از زیر یک استوانه ی گردان عبور میکند.داخل استوانه گردان که دیواره آن بصورت توری است الیافی بصورت سوزنی بطول ۵mm قرارگرفته که بار الکتریکی آن مثبت است . در ضمن بار الکتریکی PVC نیز منفی است. زمانی که PVCاز زیر استوانه عبور میکندالیف با بار الکتریکی غیر همنام جذب PVC می شود و الیاف بصورت عمودی در PVC کاشته می شوند.این نوع موکت که از جدیدترین انواع بافت موکت میباشد ، دارای خواص بسیار بالایی میباشد.