روش رنگرزی الیاف

ساختمان الیاف

الیاف یک موکت براساس ظاهر و الیاف موکت از نظر سطح فوقانی به سه دسته تقسیم می شوند.هرکدام از سه حالت فوق براساس نیاز مشتری و استاندارد و محل مورد نظر ، انتخاب میشوند.

  1. سطح الیاف برش خورده
  2. سطح الیاف برش نخورده
  3. ترکیبی از دوروش فوق

حال به بررسی روش رنگرزی این الیافها می پردازیم همانطور که می دانیم یکی از عوامل مهم در موکت نحوه رنگرزی آن می باشد. که باعث جلوه و ظاهر زیبا در موکت می شود. در زیر روشهای مختلف رنگرزی را بیان می کنیم.

موکت

الیاف رنگی

در این حالت قبل از بافته شدن موکت الیاف مورد نظر رنگرزی شده اند و بعد از آن موکت را شروع به بافتن می کنند.مقاومت در برابر تغییر رنگ در این روش بسیار بالا است و در طول سالهای متوالی رنگ موکت تغییر نمی کند.

محلول رنگی

در این حالت قبل از تولید الیاف در کارخانجات گرانولها که باید تبدیل الیاف شوند رنگ آمیزی می شوند این حالت از رنگ آمیزی موکت ها دارای بالاترین مقاومت را در برابر تغییر رنگ را دارا هستند.

رنگ آمیزی تکه ای

در این روش الیاف موکت پس از اینکه به یکی از دوروش فوق تولید شد به صورت یکنواخت و یک رنگ بافته شده که بعد از تولید موکت با دستگاههای مخصوص ، قسمتهایی از موکت رنگ می شود.

موکت,ایران موکت

موکت

رنگ آمیزی چاپی

 الیاف پس از تولید موکت طرح و رنگ روی موکت چاپ می شود و در این حالت امکان ایجاد طرحهای مختلفی بر روی موکت وجود دارد. ولی نکته قابل توجه ان است که در هنگام تمیز کردن و نگهداری از موکت بایستی از مواد تمیز کننده مشخص شده توسط کمپانی تولید کننده استفاده کرد. در صورت عدم آگاهی از شرایط نگهداری موکت و مواد شوینده، تغییر رنگ موکت رنگ آمیزی شده به این روش نسبت به روشهای دیگر رنگ آمیزی بیشتر خواهد بود.