پاک کردن لکه های موکت

پاک کردن لکه های موکت این مقاله از سایت ایران موکت برای پاک کردن لکه های موکت خدمت خوانندگان این مقاله ارائه می شود. در این مقاله می آموزیم که چگونه با  پاک کردن لکه های موکت، کفپوش خود را زیباتر نگهداری کنیم.

استفاده از نوشابه

نوشابه در صورتی که درست استفاده شود بهترین پاک کننده لکه انواع نوشیدنی‌ها می باشد. نوشابه را روی پارچه ریخته و لکه را با آن تمیز کنید. اگر نتیجه دلخواه حاصل نشد محلول یک پیمانه آب  و  یک پیمانه سرکه سفید  را بر روی لکه اسپری کنید و بگذارید حدود ده الی ۱۵ دقیقه به همین صورت بماند. سپس با استفاده از یک تکه ابر خشک موضع مورد نظر موکت را خشک کنید. ممکن است نیاز باشد این کار را چند بار تکرار کنید. پس از پاک شدن لکه با استفاده از آب گرم محل لکه را شستشو  و یک دستمال تمیز روی نقطه مورد نظر قرار دهید، یک جسم سنگین مثل کتاب یا …روی پارچه قرار دهید. به این صورت پارچه آب محل لکه را به خود جذب و کاملا خشک می‌کند و بگذارید دستمال و کتاب چند ساعت روی محل مورد نظر باقی بماند.

آدامس

برای برداشتن آدامس چسبیده به موکت باید از فریزر یخچال چند تکه یخ بردارید. یخ را به مدت ۳۰ ثانیه روی آدامس بگذارید تا کاملا سرد و یک تکه شود. سپس با استفاده از یک قاشق آنرا از روی موکت جدا کنید. ذرات ریز باقی مانده را با استفاده از برس بردارید در صورتی که جدا نشد با یک قیچی نوک پرزها را خیلی کم بچینید.

لکه روغن

بهترین راه مقابله با لکه روغن استفاده از حلال آن یعنی مایع ظرفشویی می باشد. مقداری از مایع ظرفشویی را در یک فنجان آب حل کرده، داخل بطری شیشه شور ریخته و روی لکه مورد نظر اسپری می‌کنیم. در مورد لکه‌های بزرگتر ممکن است مجبور شوید چندین بار فرایند اسپری کردن را تکرار کنید.

لکه ناشی از ریختن موم شمع و یا چربی

گاهی پیش می آید که قطره‌ای از موم شمع و یا سایر انواع چربی‌های جامد وارد بافت موکت شده و ما از تمیزی کامل آن ناچار می مانیم. یک راه ساده برای پاک کردن این نوع لکه‌ها است. یک تکه پارچه سفید را روی لکه قرار داده که حتما سفید باشد چون ممکن است پارچه‌های رنگی در صورت داغ شدن و تماس با لکه چربی رنگ داده و مشکل جدیدی به وجود آورند و روی آن اتو بکشیم. با داغ شدن اتو لکه ذوب شده و جذب دستمال می‌شود. در نهایت مانند سایر لکه‌ها با مخلوط آب و صابون موضع مورد نظر را به خوبی پاک و تمیز کنید.

پاک کردن لکه های موکت

پاک کردن لکه های موکت

نکته:

اتو را بیش از ۳۰ ثانیه روی فرش نگه ندارید ممکن است باعث سوختن موکت شود.

لکه خون

برخی از لکه‌ها بسیار پر رنگ روی موکت به چشم می آیند مثل لکه قرمز خون و غیره، ابتدا با استفاده از مخلوط آب و یک شوینده ملایم محل لکه را تمیز کرده، تا جایی که می‌توانید رنگ را از الیاف موکت بیرون بکشید. سپس مستقیما بر روی لکه پراکسید هیدروژن بریزید، محلول پراکسید هیدروژن در تماس با لکه سریعا کف می‌کند. در نهایت کف ایجاد شده را با استفاده از حوله برداشته و موکت را خشک کنید.

لکه شیرینی و آب نبات

این مشکل زمانی پیش می آید که شما بچه کوچک در خانه دارید و برای رفع مشکل در مرحله اول آبنبات را با کارد آشپزخانه از روی موکت بلند کنید. بعد با استفاده از یک تکه ابر و مخلوط آب و صابون محل شیرینی را کاملا بشوئید. کاملا اطمینان پیدا کنید که شیرینی و شکر موجود در آن را پاک کردید، در غیر این صورت محل لکه منبع جذب لکه‌های جدید و در نهایت سیاه می‌شود. پس از شستشوی ملایم با آب صابون با دستمال تمیز نقطه مورد نظر موکت را کاملا خشک کنید.

( پاک کردن لکه های مختلف موکت )